Historiikki – Bothnia Slowriders

Bothnia Slowridersin Historiikki

Bothnia Slowriders perustettiin 1997.

Aluksi oli vain muutaman hengen porukka Wärtsilän työntekijöitä ja heidän kaverinsa, yhteensä 7 moottoripyöräilijää, josta homma lähti kasvuun. Sten-Erik Björkman, Hans-Olof Norrgård, Christer Kantola, Leif Lindström, Kaj Lönnvik, Kimmo Kanerva ja ??? , jotka kokoontuivat ensimmäisen kerran Vaasan torille toukokuun loppupuolella 1997. Ja vain pari kuukautta myöhemmin torilta matkaan lähti jo pitkästi yli 100 moottoripyöräilijää.

Alkutaipaleelta


Ensimmäinen ajo lähti matkaan Vaasan torilta ja suuntautui Raippaluotoon, jonne vielä siihen
aikaan matka taittui moottoripyöräilyn lisäksi lossilla ja osallistujia ja pyöriä oli em. seitsemän. Bothnia Slowridersien ajatuksena oli alusta alkaen saada myönteistä näkyvyyttä moottoripyöräilylle ja osoittaa, että moottoripyöräilijät eivät ole kaahareita, vaan liikennesääntöjä noudattavia tavallisia kansalaisia, joita yhdistää yhteinen nautinto moottoripyöräily. Bothnia Slowridersien nimen keksi perustajajäsenistä Christer Kantola ja nimi otettiin käyttöön heti ensimmäisen kesän aikana.

Tiistaiajot

Tiistaiajot lähtivät aluksi Vaasan alatorilta n. 20-vuoden ajan (1997-2016)
Lukuisan osallistujamäärän johdosta lähtö torilta oli hankalaa liikennevalojen vuoksi, joka katkoi matkaan lähtevää letkaa. Liikenteen sujuvuuden vuoksi uudeksi lähtöpaikaksi valittiin vuonna 2016 Runsorin ABC.

Pidempiä matkoja ja ulkomaille


Jo ensimmäisten vuosien aikana Bothnia Slowridersit tekivät pidempiäkin matkoja, joista ainakin
yksi suuntautui kotimaassa Valamon luostariin ja toinen Ruotsin Höga Kusten seudulle jne. Roger Svanforsin puheenjohtajakausina tehtiin useita ulkomaille suuntautuvia moottoripyörä reissuja. Osa matkoista suuntautui Karjalaan Venäjälle, osa Viroon ja Baltian maihin sekä myös Ruotsiin ja Norjaan sekä Keski-Eurooppaan. Matkoja eri MotoGP tapahtumiin on myös järjestetty.

On osallistuttu

Vuosien varrella on järjestetty ns. ruosteenpoistoajoja mm. Botniaringillä Jurvassa.
Ruosteenpoistoajon tarkoituksena oli talven jälkeen verestää ajotuntumaa keväällä omaan pyöräänsä saaden neuvoja mm. kokeneilta kuljettajilta ja autokoulun opettajilta.
BSR on osallistunut myös useisiin erilaisiin ”tempauksiin”, kuten moottoripyörien minimessut Seinäjoella tai hyväntekeväisyys keräyksiin tuottaen varoja lastenkotiin Karjalassa, motoristien Motukka kriisirahastoon ja lasten ja nuorten tapahtumien toteuttamisen tukemiseen.

BSR:n puheenjohtajina toimineet

Sten-Erik Björkman 1997-2003; Roger Svanfors 2003-2018; Lars ”Lasse” Jokela 2018-2020 ja Kari Hietamäki 2020-2024; Johan Westerback 2025-